Tuesday, April 5, 2011

Mereka Entah Layu Atau Yang Unggul (M.E.L.A.Y.U)


scrawled by Khairunnisa Zaki on t' date o' Day o' the Sun, Octobarrr 24, 2010 roundabouts 6:26 in the evenin'
 
 
Melayu yang aku pernah kenal...

Tinggi adabnya...
Kuat adatnya...
Jujur katanya...
Molek bicaranya...

Melayu yang pernah aku kenal...

Malunya tidak terperi...
Banyak pantang itu dan ini...
Menjaga sebaik2nya maruah diri...
Tidak menconteng arang ke muka sendiri...

Melayu yang pernah aku kenal...

Tidak bertempik memaki-maki...
Tidak berhujah bagai nak mati...
Tidak saling salah menyalahi...
Tidak berbunuh sesama sendiri...

Melayu yang pernah aku kenal...

Punya agama yang dipandang tinggi...
Mengikut suruhan tanpa soal itu dan ini...
Tugas dipenuhi penuh ikhlas di hati...
Tidak berdalih walaupun sekali....

Melayu yang pernah aku kenal...

Mendidik si anak berpaksikan akar umbi...
Tidak berkiblatkan John ataupun Jenny...
Mahu si anak  menjadi Melayu sejati...
Menjadi Melayu maju yang disegani...

Melayu yang pernah aku kenal...

Suka membantu dan memberi...
Tidak sombong dan ramah didekati...
Mengambil berat selain susah sendiri...
Tidak mengharap balasan di kemudian hari....

Melayu yang pernah aku kenal...

Melayu tidak mempersoalkan..
Bangsa mana yang kaya...
Bangsa mana yang hebat...
Tidak pernah menyekat jauh mana bangsa itu mahu mewah...
Tidak pernah halang jauh mana bangsa itu mahu maju...
Walaupun  bangsa-bangsa ini bertempik hak itu dilupuskan...
Walaupun bangsa-bangsa ini melaungkan mahu sama rata...

Sesungguhnya Melayu berhati mulia...
Telah terbiasa menolong yg susah...
Cuma mereka yang terlupa diri...
Mereka punya hak di tanah berdaulat ini...
Telah diberi dan dikasihani...
Jangan dipertikai hak yang satu ini...
Melayu sudah cukup bertoleransi...


Melayu yang aku kenal kini...

Ada yang bagus..ada yang hancur...
Bagus otaknya... hancur adabnya...
Bagus pencapaiannya...hancur pegangannya...
Bagus agamanya....hancur tatasusilanya...
Bagus milikannya... hancur warisnya...

Melayu yang aku kenal kini...

Saling kejar - mengejar sesama mereka...
Kejar harta...kejar rupa...
Kejar pangkat...kejar kuasa...
Kalau tidak dapat...tidak mengapa...
Dibunuh..dipijak..habis binasa...

Melayu yang aku kenal kini....

Makin banyak yang dikendong, makin banyak yang cicir...
Maju di sana...mundur di sini...
Kaya di sana...miskin di sini...
Tapi Melayu selalu fikir begini...
Aku dah dapat...apa aku peduli?

Melayu yang aku kenal kini...

Banyak yang lalai daripada yang ingat...
Bagaimana bangsanya dahulu memerah keringat...
Menggadai tenaga dan harta setiap saat...
Dari Kuala Lumpur hingga ke London mereka bermesyuarat...
Meyakinkan si Tuan Tanah Melayu bisa hebat...

Termeterai sudah 1 perjanjian...
Antara si Kebanyakan dengan si Tuan...
Berita ini bakal diisyhtiharkan...
Bekalan buat anak cucu di masa hadapan...

Melayu yang aku kenal kini....

Melayu yang perlu berubah...
Melayu yang perlu tahu ini semua bukan TUAH...
Melayu kini perlu bersatu...Sebagaimana yang terdahulu...
Bersatu dan berpadu...bagai isi dan kuku...
Bukan untuk agenda..melancarkan sesuatu...
Persiapkan dirimu wahai Melayu...
Melayu ini mungkin aku..mungkin kamu...
Mungkin dia atau siapa sahaja....
Melayu perlu bangkit dan merasa sakit...
Sakit menerima kenyataan..yang kita makin SEMPIT...


Sincerely,
Nisa Zack

Venue : My Room..
Date : 241010
Time : 6.30 pm...

No comments:

Post a Comment