Sunday, June 19, 2011

Tetamu terakhir di Pertemuan Terakhir.

tetamu terakhir..
aku telah ditakdirkan untuk bertemu dengannya,
tanpa perlu kepada rela atau paksa,
ia satu janji temu yang sudah ditentukan sekian lama,
namun aku tak tahu tarikh nya bila,
di mana tempat nya kan kami bersua.

Aku hingga hari ini belum sedia,
bagi menyambut tetamu terakhir ku,
mungkin sampai bila bila,
aku tahu aku takkan pernah sedia.

Apakah dia nanti kasar pada ku?
Atau akankah dia berlembut pada ku?
ahh. Aku tak tahu apa kesudahan pertemuan itu,
pertemuan pertama dan terakhir ku dengan nya.

dia tetamu terakhir ku.
Yang kedatangan nya ditunggu para pendamba syurga,
amat digeruni pula para pencinta dunia.
Amat aneh manusia apabila berhadapan dengannya.

dia tetamu terakhir,
Rupanya ku tak pasti,
gaya layanan nya ku belum erti,
tapi aku tahu hari itu kan tiba.

walaupun aku belum tahu rupa nya bagaimana,
di mana kami kan bersua,
bila kah tarikh keramat nya,
namun aku cukup tahu nama tetamu terakhir ku,
tetamu terakhir ku itu Malaikat Maut nama nya.

ya.. dia lah Malaikat Maut yang mencabut nyawa,
dengan izin Maha Esa,
pemutus kebahagiaan dan kesenangan dunia,
membawa kita ke taman syurga,
atau pun diheret ke lubang neraka.
Bersediakah kita?


Mohamad Azhaari Shah Sulaiman
Jeram, Kuala Selangor
5 Jun 2011

No comments:

Post a Comment